100% succesvol in magazineland

14 april 2023
100% succesvol in magazineland

Als je uit Volendam komt en je kan niet zingen of voetballen, dan ‘ga je in de vis’. Dat deed Eddy Guyt. Hij maakte een miljoenenomzet in die branche, maar gooit het in 2009 over een hele andere boeg. Samen met zijn vrouw Lisette Sier wordt hij uitgever van het 100% NL Magazine.

Het is recessie in 2009 als Eddy Guyt het om zich heen ziet gebeuren. Nederland keert meer in zichzelf. “Je had ineens de Hollandse dagen bij supermarkt Plus. Het televisieprogramma Ik hou van Holland deed het goed. Een nieuwe generatie Nederlandse artiesten stond op. Maar in de gedrukte media zag je die liefde voor Nederland nog niet terug.” Dat kan maar één ding betekenen. Er moet een magazine komen. Eddy en zijn vrouw Lisette Sier hebben nul ervaring op het gebied van bladen maken, maar storten zich er toch vol overgave op. 

Aan de keukentafel

Eddy: “We hebben aan de keukentafel wat vrienden uitgenodigd. En hen gevraagd: wat zouden jullie in dit magazine willen lezen? Op die manier ontstond de bladformule.” Wat er aan bod komt? Reisverhalen, mode, human interest, interviews met bekende Nederlanders en amusement. Het magazine is bedoeld om een grote doelgroep aan te spreken, zowel wat betreft onderwerpen als qua advertenties. Het idee is dat de inhoud niet leeftijdsgebonden is. Positiviteit en humor zijn belangrijke pijlers.

Enthousiastelingen

Eddy vertelt zijn omgeving over zijn plannen en weet steeds meer mensen te enthousiasmeren. Onder wie Jaap Buijs, de bekende muziekmanager uit Volendam. “Ik benaderde hem omdat ik Jan Smit op de cover van het eerste nummer wilde hebben. Maar hij vond het zo’n goed idee dat hij mee wilde doen.” Hetzelfde gold voor Carlo de Boer, de manager van radiostation 100% NL. “Met hem kon ik een deal sluiten. Zendtijd in ruil voor een percentage van de aandelen.” Eddy blijft leading in het verhaal en dankzij het radiostadion is de naam voor het magazine duidelijk: 100% NL. De redactie wordt samengesteld en Lisette neemt de hoofdredactie op zich.

Succes

Het is recessie en het is bikkelen, toch blijven ze volhouden. Eddy: “We begonnen op het slechtst mogelijke moment. Geen enkele adverteerder zat op ons te wachten. Maar dankzij het netwerk van Jaap en Carlo wisten we meteen mooie campagnes binnen te halen.” Voor C&A, Kruidvat en de Postcode Loterij worden acties gedaan, waardoor het magazine aan populariteit wint. En gelukkig was het vertrouwen van de andere aandeelhouders in Eddy groot. “Ik had al een goede reputatie als ondernemer. Op mijn 22e had ik al driehonderd man personeel in onze zalmrokerij.” 

Partnernetwerk

Na het eerste jaar, waarin ze technisch bijna failliet gaan, floreert het bedrijf alsnog. Maar het imperium begint pas echt vorm te krijgen tijdens een etentje op de Dijk in Volendam. “We nodigden de klanten uit om samen te genieten van een visje en elkaars gezelschap. Dat etentje was voor ons heel belangrijk, want toen is het idee ontstaan voor een partnernetwerk.” Iedereen die in het magazine adverteert, mag zich aansluiten bij het netwerk. Eddy wordt een soort ‘onderhandelkoning’ die partijen samenbrengt. Goed voor de business van de merken, maar uiteraard ook voor het magazine. “Een businessclub voor consumentgerichte bedrijven was er nog niet. In ons netwerk zitten producenten, maar ook hotels en winkelketens. Voor hen is het interessant om zo met elkaar in contact te komen. En adverteren in 100% NL Magazine of onze andere media wordt dan heel interessant, omdat ze dan ook in die club komen.” 

Artikelen

Ondertussen richt Lisette zich op de artikelen die voor de merken worden geschreven. Ook daarin verschilt 100% NL van andere magazines. Eddy: “Wij laten onze redactieleden nadenken over wat een consument écht wil weten over een product. Daar schrijven zij dan een leuk artikel over. Deze artikelen zijn voor een adverteerder veel waardevoller dan advertenties. En uiteraard zijn ze ook veel leuker voor onze lezers.” Het helpt het magazine groeien naar de huidige oplage van 75.000 en vier miljoen online bezoekers per maand. Eddy: “Ik ben heel trots op het feit dat 100% NL Magazine relevant is geworden. En dat in een tijd van zware concurrentie. We hebben een goede naam opgebouwd en bekende Nederlanders werken graag met ons samen.” 

Van bladenmaker naar uitgever

Eddy en Lisette zijn zo succesvol, dat meer bedrijven voor een magazine bij ze aankloppen. Ondertussen wordt het partnernetwerk zo belangrijk dat ze het bedrijf omdopen naar ‘100% Media en Partnernetwerk’. Eddy: “We hebben inmiddels twintig mensen in dienst en maken ook bladen voor onder andere Transavia, Hoogvliet, Intersport en Keukenkampioen. Ook het themamagazine voor Stoptober is een uitgave van ons.” Voor al die bladen is Lisette eindverantwoordelijk. ‘A hell of a job’, volgens Eddy. “Dus extra mooi dat ze in 2020 werd uitgeroepen tot hoofdredacteur van het decennium."

 

Meer informatie?